Jdi na obsah Jdi na menu
 


Zákaz kuřat z EU?

Ministr Mládek chce zavřít české hranice pro dovoz drůbežího ze zemí EU

Praha - Ministr zemědělství Jan Mládek chce zakázat dovoz drůbežího masa z ostatních zemí Evropské unie.

Včera poslal do Bruselu dopis, ve kterém pohrozil, že Praha evropským chovatelům drůbeže zavře dveře na český trh. Důvodem je levný dovoz drůbežího především z Itálie, kde se kvůli ptačí chřipce prodej propadl a výrobci se snaží nízkými cenami podbízet v jiných zemích.

Pravidla EU umožňují novým členským zemím zavřít svůj trh při „výrazném narušení trhu“. To Mládek v dopise dokládá růstem dovozu drůbežího o 26 procent za první dva měsíce roku a poklesem ceny na téměř polovinu.

V Česku se kvůli nákaze prodej snížil jen mírně. Podle ministra Mládka to v březnu bylo o deset procent. Výraznějšímu poklesu zabránil levný dovoz. Ten však podle ministra škodí českým výrobcům.

Levné nemusí být dobré

Potravinářské firmy se včera ohradily proti tlaku obchodních řetězců na snižování ceny. Podle výrobců obchody sahají po levnějším, ale méně kvalitním výrobku z dovozu často pod vlastní značkou.

Obchodníci se však hájí tím, že Češi se při nákupech orientují nejvíce podle ceny, a tak jim nabízí, co chtějí. Kromě toho podle obchodníků i jejich vlastní značky splňují základní ukazatele kvality.

„Lidé by si měli najít svého výrobce, jehož výrobky mu chutnají, a ty pak kupovat. Musíme dostat spotřebitele na vyšší úroveň, aby odolal tlaku ,co je levné, to je dobré‘ a začal nákupy zvažovat,“ říká šéf České potravinářské komory Miroslav Koberna. Dodává, že je podezřelé, když za posledních pět let ceny potravin stagnují či klesají a zároveň rostou náklady výrobců. „Pak se mění složení surovin ve výrobku a důvod je jediný. Je to požadavek obchodu: dodávej levněji, nebo nebudeš dodávat vůbec,“ řekl.

Podobné hlasy zazněly od dodavatelů mražených ryb poté, co test MF DNES ukázal, že řada filé obsahuje až padesát procent vody.

Zástupci řetězců se brání tím, že kdyby lidé takové výrobky nechtěli, nekupovali by je. „V případě privátních značek se na výrobek podepisujeme, a tím i garantujeme jeho kvalitu,“ říká Libor Kytýr, ředitel komunikace Aholdu, jemuž patří Hypernovy a Alberty.

Podle Ivany Pickové ze Sdružení na ochranu spotřebitelů se Češi při nákupech stále řídí převážně cenou. O kvalitu se začnou zajímat teprve ve chvíli, kdy narazí.

Podle obchodníků se však přístup lidí mění. Markéta Světlíková z Makra vzpomíná, jak před pěti lety uvedli na trh špekáček podle původní receptury. Neprodával se kvůli ceně. Před pár měsíci zkusili něco podobného a tentokrát se výrobek ujal.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář