::: Není větší synonum pro záhadná zmizení, než je Bermudský trojúhelník. Tento kousek planety je natolik mediálně profláknutý, že někteří lidé pochybují o pravdivosti jakékoliv zprávy z toho kousku oceánu. Podívejme se však na tento fenomén z jiného úhlu. Nejprve je nutno poznamenat, že ústav zeměpisných jmen Spojených států amerických neuznává Bermudský trojúhelník jako oficiální jméno, a tak neudržuje žádnou kartotéku této oblasti pod tímto jménem.
Bermudský [lépe řečeno Devilův (Ďábelský) trojúhelník podle oficiálního názvu] je pomyslná oblast umístěná jihovýchodně od Atlantického pobřeží Spojených států, která je významná pro vysoké působení nevysvětlitelných ztrát lodí a letadel. Vrcholy trojúhelníka jsou pravděpodobně místa: Bermuda, Miami a ostrov Fla. Bohužel v současné době nevíme o žádných mapách, kde jsou zachyceny přesné hranice Bermudského trojúhelníka. Avšak hlavní mapa této oblasti je dostupná v U.S. Naval Oceanographic Office ve Washingtonu D.C. 20390, kde témeř kdokoliv z nás může zajít a prostudovat tuto podrobnou mapu.
V minulosti značné, avšak marné hledání potopených lodí, zmizelé letecké eskadry z pevnosti Landerdale, či potopené námořní lodě Sulphur Queen ve Floridské úžině, nám propůjčila myšlenku o tom, že kolem Bermudského trojúhelníka se točí víra v nadpřirozené vlastnosti takového místa.
Nespočetné teorie se po staletí pokouší vysvětlit mnoho takových zmizení, které nám byla a jsou nabízena po celou historii této oblasti. Většina z nich nám prozrazuje, že hlavním důvodem zmizení plavidel v této části oceánu je okolní prostředí a lidská chyba.
Bermudský Trojúhelník je jedno ze dvou míst na naší Zemi, kde střelka magnetického kompasu se natočí k pravému zeměpisnému severu. Normálně a kdekoliv jinde na Zemi se střelka kompasu otočí k magnetickému severu. Odchylka mezi oběma je známa jako kompasová variace. Obyčejný člověk něco takového vůbec nepocítí, ale pro mořeplavce je tato oblast přímo děsivé nebezpečí, týkající se jejich navigace. Hodnota takového kolísání je něco kolem 20 stupňů, což se někomu může zdát hodně. Jestliže taková variace postihne námořníky, kteří proplouvají touto oblastí, může dojít k velkému odchýlení od jejich plánované trasy, a tak se snadno mohou ocitnout v nebezpečí. Dalším vysvětlujícím faktorem je charakter Golfského proudu v této oblasti. Je zde extrémně rychlý a bouřlivý, a tak může rychle a snadno vymazat jakýkoliv důkaz nějaké katastrofy. Nepředvídatelné karibsko-atlantické počasí zde také hraje svou roli. Náhlé místní bouře často znamenají nevyhnutelné katastrofy pro piloty letadel a námořníky.
Přes velkou hloubku v těhto místech, časté výskyty silných proudů až po množství útesů je teorie o obyčejném ztroskotání velmi příznivá. Podle mého názoru se nejedná o žádná náhlá mizení v čase, jak jsem měl možnost někde slyšet.
Takže na úplný závěr chci jen řící, že více než pravděpodobně můžeme tentokrát tuhle další záhadu prohlásit za věrohodně vysvětlenou.
Nekteři ale tvrdí něco jiného : Záhada
Bermudského trojúhelníka vyřešena není. Jsou známy případy katastrof bitevních lodí, jejichž vraky se nikdy nenašly.
Zajímavý případ se stal v roce 1854, kdy trojúhelník pohltil beze stopy britskou obchodní loď Bella a další případy lodí následovaly například v roce 1866 - švédská loď Lotta, 1884 - italská loď Miramon, 1902 - německá loď Freya, 1918 - zaoceánský parník Cyclops. Posledně zmiňovaná loď měla již rádio, avšak nikdo nezaslechl případné volání o pomoc. V roce 1925 bylo sice volání japonské lodi Raifuku Maru zachyceno, ale slova radisty: “Šílené nebezpečí, pojeďte rychle“, vnesla do celého případu ještě větší zmatek, nejistotu a záhadnost.
V lednu 1948 zmizelo první letadlo Douglas DC-III, které sice odvysílalo zprávu, že je od přistávací plochy vzdáleno asi 80 kilometrů a vidí světla Miami, ale na letiště nedoletělo. Zmizelo beze stopy v Bermudském trojúhelníku v místech, kde je voda jen 6 metrů hluboká, avšak záchranáři nenašli ani trosky, ani posádku. Posádce letadla společnosti Eastern Airlines se stalo to, že radarová kontrola na letištní věži nezachytila 10 minut žádný signál a chtěla vyhlásit poplach. V tu chvíli však letadlo bezpečně přistálo. Na letadle nebyla nalezena žádná závada, jen všechny palubní hodiny a hodinky cestujících šly o 10 minut později. V roce 1945 zmizelo beze stopy pět bombardérů po odvysílání nesrozumitelné historické zprávy.
Dále známe případ, kdy si dva mladí lidé vyletěli ve svém letadle Cessna. Po nějakém čase však stratili orientaci a asi dvě hodiny kroužili nad ostrovem, který oba popsali jako pustý. Jejich letadlo ani jeho vrak se nikdy nenašlo, přestože ho hledala nejvýkonnější a nejúspěšnější záchranná jednotka na světě celý týden. Nikdy nebyla vyřešena záhada, proč pilotka neviděla mohutný hotel, táhnoucí se přes celý ostrov, jenž byl samozřejmě velice dobře osvětlen. Bylo dokázáno, že to byl právě tento ostrov, nad kterým kroužili. Popsali to totiž návštěvníci hotelu, kterým byl dvouhodinový zvuk kroužícího letadla velice nepříjemný.
Bermudským trojúhelníkem propluje ročně v průměru 150 000 lodí, z toho asi 10 000 lodí vyšle signál o pomoc a průměrně 100 lodí se ztratí. Oblast trojúhelníku je často zasažena silnými poryvy větru, bouřemi a hurikány, proudí zde silný Golfský proud vytvářející silné víry a masa vody dovede odklonit z azimutu i zkušené námořníky. Mizí však lodě jenom proto, že jsou vydány na pospas mořským silám a proudům, a nebo se opravdu ztrácejí za nevysvětlitelných příčin? Jedno je jisté. Nikde jinde na světě nedochází tak často k dobře zdokumentovaným zmizením nebo abnormálnímu chování strojů jako zde. Mnohá zmizení nebo špatná funkce přístrojů přichází velmi rychle a nečekaně a mnohé mají stejný průběh. Jen zřídka je slyšet volání o pomoc a téměř nikdy se po katastrofě nenajdou trosky.
Mnohá zmizení jsou opravdu záhadou, ale naopak mnohé případy byly po utišení mediálního zviditelnění racionálně vysvětleny. V mnohých případech, především u lodí, šlo o rychlou bouři nebo vzdušný vír, která se přehnala přes místo, kde se loď nebo letadlo pohybovalo. V dřívějších dobách neměly lodě vysílačky a tak byla mnohá zmizení vysvětlována jako záhadná a navíc záznamy o dopravě nebyly příliš pečlivě zaznamenávány. Mnohdy se stalo, že byly zaměněny názvy lodí, nebo přístavy odkud vypluly, a záhada byla na světě.
Vyřešení
(Batman, 31. 7. 2007 15:00)